torsdag 22 november 2012

Det här med framtid och sånt

Nu är jag inne på min sista termin, som skrivet flera gånger i denna blogg. Det är mycket sista. Sista terminen, som sagt. Nu läser jag sista kursen, självständigt arbete. Sista hemtentan kommer snart med betyg. Imorgon kommer mitt sista csn.

Det är så mycket sista! Så mycket av slutet på saker, men så mycket framtid också. Så mycket tankar kring hur livet kommer bli där i januari när jag varit på uppsatsopponering och min uppsats (förhoppningsvis) är godkänd. Då jag är "färdigutbildad" (även om lärare är ett yrke man nog aldrig blir "färdig" med)

Ibland är jag jätteorolig och osäker på framtiden. Osäker på om jag kommer att få några jobb. Osäker på om jag verkligen passar, osäker på om jag duger. Ibland vissa dagar känner jag att allting löser sig. Att jag faktiskt är fantastisk och det kommer alla att se, vänta bara. Ibland svävar mina tankar iväg och jag börjar kolla upp hur jobbigt det skulle vara att flytta till USA, få jobb på någon av Orlandos nöjesparker och köra karuseller resten av livet för det vet jag ju i alla fall att jag kan.

Fast jag kan ju det här också. Jag vet vad jag vill och hur jag skulle kunna genomföra det. Jag är oerhört stolt över mig själv och mina tankar, ideal och värderingar som jag tror är sunda sådana som behövs i en skola, i ett klassrum. Jag vet att jag kan ge framtida elever mycket viktiga tankar och idéer och få dem att inse vikten av, exempelvis, människors lika värde.

Jag måste tänka positivt och det ska jag göra.I januari är jag "klar". Och sedan är det dags att börja det nya äventyret. Och det ska gå bra.

2 kommentarer:

  1. Vad för slags lärare utbildar du dig till`? Vilken ålder eller vilka ämnen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. F-6, med SO-inriktning men utöver SO blir jag även behörig i svenska, matte, engelska och NO :)

      Radera

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!