söndag 22 juli 2012

Lis guide till Wizarding World of Harry Potter

En del har frågat mig lite om hur det gick till när jag, Erik och Anna åkte till USA - vad vi såg, vad vi gjorde, hur mycket det kostade, var vi bodde, osv. Det känns som jag svarat så himla många nu att det känns lättare att jag bara skriver ihop lite saker här nu som jag kan länka när någon undrar!

Vill dock förtydliga att det såklart är mina åsikter och tankar, jag är ingen expert eller reseguide, men jag har ju trots allt varit där.

Vi åkte till USA först på grund av en anledning - LeakyCon 2011. Det blev tillslut en härlig Florida-resa. Jag tänkte att jag skippar LeakyCon lite då det oftast ju inte är det folk frågar om - mest vill man ju veta hur mycket resa, boende, mat och parkerna kostar.

Orlando, Florida är typ paradiset för alla som gillar nöjesparker. Det finns hur mycket som helst. När vi reste dit flög vi med SAS. Vi tänkte att det var skönast, för vi visste vad vi fick och det var ett bra flygbolag som har gott rykte. Vi flög först till Chicago, där vi sedan bytte plan till Orlando. Resan tog ungefär 12 timmar allt som allt tror jag, med flygplansbyte och liknande. Det kostade oss ungefär 8000 kr person för flyg tur och retur. Då hade vi även med en försäkring som gjorde att om vi blev sjuka eller av någon annan anledning inte skulle kunna åka skulle vi få tillbaka alla pengarna.

Det finns många sätt att bo på i USA. Vi valde att bo på hotellet där LeakyCon skulle vara, vilket är ett mycket fint hotell som heter Royal Pacific. Det är ett s.k. on-site hotell som har ett samarbete med Universal och deras parker. Royal Pacific låg tio minuters promenad från Islands of Adventure, Universal Studios och Universal CityWalk. (mer om detta senare).
Hotellet var väldigt, väldigt fint. Vi lyckades få rabatt på vårt rum i och med konventet, och betalade ungefär 4500 kr var för 10 nätter. För att bo på detta hotell behöver minst 1 person i sällskapet vara över 21 år gammal.

10 minuter bort från vårt hotell låg alltså Islands of Adventure och Universal Studios - Universals två stora nöjesparker med massa "småparker" i. Det är i Islands of Adventure som Wizarding World of Harry Potter ligger. Vi som älskar nöjesparker köpte 2dagarspass till båda dessa parker, vilket gick på ungefär 1000 kr. Då får man gå i alla dessa fantastiska delar av parkerna och åka hur mycket man vill. Något som är bra och väl värt pengarna att lägga till (som vi dock inte behövde betala för pga att vi bodde på ett onsite-hotell där sådant ingår) är ett s.k. Expresspass. Ett expresspass kostar 87 dollar och har du detta pass får du gå före i köerna på nästan alla attraktionerna, som alltså har en vanlig kö och en "snabbkö". Vi köade i kanske 10-15 minuter till attraktioner som hade köer på 1 timme! Det var otroligt vettigt att ha, man kunde åka mycket mer och slapp känna att man stod i kö hela dagarna.

Jag tycker att det alltid är viktigt att poängtera att du alltså inte bara åker till Wizarding World of Harry Potter - du kommer automatiskt få inträde till minst 5 andra coola parker med hur mycket spännande som helst att titta på och ha roligt i. Islands of Adventure har bl.a. Jurassic Park, Marvel Island, Doctor Seuss - alla med härligt spännande åkturer som man bara inte kan missa.

Wizarding World of Harry Potter är ju dock det som de flesta av oss såklart tycker är viktigast, och det är en mycket, mycket underbar park. Det finns tre åkturer i den här parken, Flight of the Hippogriff, Dragon Challenge och The Forbidden Journey. Alla tre är utrustade med fantastiska köfållor som är spännande att gå i. Forbidden Journey kan vara det häftigaste man får uppleva som HP-fan så det är en sådan åktur du ska åka. Backa inte på grund av kö, eller rädsla. Är det 5 timmar kö - stå i den kön. Blir du lite rädd för vad det kan vara - åk ändå. Du kommer inte ångra dig.

Wizarding World har också Ollivanders wandshop. Hit kan kön också bli lång, 30 besökare åt gången släpps in affären och får köpa trollstavar av Ollivander. Det är en väldigt fin upplevelse och också något man ska uppleva - backa inte heller här pga långa köer.

Zonkos och Honeydukes finns för att köpa merchandise. Spara pengar till detta! Jag tycker personligen inte att det är jättedyrt (inte i svenska mått mätt) men man vill ändå inte behöva snåla på allt det man vill ha!

På Three broomsticks kan man beställa mat i sann HP-anda, och man kan ta en honungsöl på The Hog's head.

Universal Studios, den andra parken, är också väl värd pengarna. Där finns coola bergochdalbanor, häftiga 4D-filmvisningar och snygga omgivningar. Strunta inte i denna park!

Sedan är det också ju så att i Orlando finns Disney World, något helt fantastiskt och ett måste för alla Disney-fans. Disney World har 4 parker - Magic Kingdom, Animal Kingdom, Hollywood Studios och Epcot. Det finns även vattenparker.

Vi kunde bara vara i Disney World en dag, och beslöt oss för att spendera den i Magic Kingdom, som är det Disney World i alla fall jag drömt om som liten - slottet och paraden, Space Mountain och Thunder mountain railroad. Disney World är oerhört häftigt att besöka, deras åkturer är lite mer anpassade för hela familjen (inte lika läskigt som Universal alltså) men de har mycket coolt man bara inte får missa. Haunted Mansion är ett hett tips. Paraden är ett måste. Den är fin och underbar.

Disney World är lite dyrare än Universals parker, där ett dagspass ligger på mellan 800-1000 kr beroende på om du väljer att ha möjlighet att besöka alla parker eller bara en av dem.

Något annat folk undrar om är mat. Jag som bott snart 5 år i Stockholm tyckte att all mat i USA var extremt billig. Amerikanare klagade ofta om priserna inne i ex. parkerna, men jag säger bara: försök få en måltid i Stockholm och du kommer ändra dig! Mat inne i Disney World och Universal-parkerna kostar ungefär 80 kr per portion med stor läsk (och då menar jag massivt stor läsk). Vi hade räknat med 2000 kr i matpengar under vår vistelse i USA men vi lade inte så mycket, snarare 1400.

Universal Citywalk har flertalet restauranger som har lite billigare priser, och också lite finare restauranger där priserna ändå ligger på runt hundralappen (och där gratis refill på läsk ingår!)

Jag längtar tillbaka till Orlando nästan varje dag - för jag älskar att åka coola bergochdalbanor och kan aldrig få nog av det. Saknar det jättemycket! Jag hoppas alla som vill kan åka dit, och att ni har någon nytta av mina tips. Fråga annars bara i kommentarerna om det är något mer! Jag tror dock att ska du åka till Orlando och vill verkligen få ut det mesta av det bör du räkna med en reskassa på mellan 15 000 - 20 000, beroende på vilket hotell du bor på och vilket flygbolag du åker med. Det finns annat i Orlando också som vi inte såg (Sea World och även Universals vattenparker) så man kan göra mycket mer!

Kom ihåg för resa till USA:
- Fyll i ECTA för att få tillstånd att åka (hittas här )
- Orlando är varmt! Drick mycket vatten och gå in i butiker då och då för att svalka av dig vid parkbesök (air condition!)
- Kom ihåg att lämna dricks!







1 kommentar:

  1. Tack tack tusen tack för att du berättade allt det här! Jag har undrat över typ alla dom sakerna (har även undrat mycket över hur, var, när, vem LeakyCon) :)

    SvaraRadera

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!