tisdag 17 juli 2012

Kreta

Jag har då alltså varit en vecka på Kreta. Vi reste med Fritidsresor till Chania, och bodde på Caldera Beach Hotel. Vi hade en lägenhet med 3 rum, 2 balkonger och ett helt lagom litet pentry att laga mat i. Hotellet var väldigt fint, såg helt nybyggt ut och hade helt fantastisk pool, restauranger och gratis minigolf! Hotellet låg en bit från Platanias, som tydligen är berömt för sitt nattliv (något vi dock inte brydde oss speciellt mycket om) och var omgivet av apelsinträd och låg nära Medelhavet.

Jag har aldrig åkt charter innan men känner att jag verkligen kan vänja mig vid att någon visar mig precis vilken buss jag ska ta till hotellet, var receptionen ligger, var jag äter bäst mat och hur jag bäst tar mig till de ställen jag vill åka till. Det var väldigt skönt, speciellt efter vår skräckresa hem från USA när vi blev fast på Newark utan någon som hjälpte oss alls.

Vi tog det relativt lugnt hela veckan. Vi hade en inbokat utflykt ordnad av Fritidsresor, vilket var en utflykt till Knossos. Jag som älskar antikens Grekland, minoiska kulturen och mytologin var i extas inför att äntligen få besöka detta fantastiska ställe. Vi fick åka med en guide från fritidsresor som berättade mycket spännande (men där jag, nördig som jag är, dock redan visste det mesta och kunde höra några fel i mytologin men det är lätt hänt). Det som var synd med denna utflykt var att den började tidigt på morgonen (kl. 7 åkte vi från hotellet) och vi gjorde först ett stopp för att gå på arkeologiskt museum, sedan ett längre stopp för lunch i Heraklion, och när vi kom till Knossos var klockan över 14.00 och man hade gått i värmen hela dagen och var ganska trött. Det var dock helt fantastiskt att titta på allting på Knossos. Erik tyckte mest att det var sten. Alla kan ju inte vara nördar! Det roliga med Knossos var att studenter fick gå in gratis om man visade studentleg, vilket jag och Erik ju har. Jag som aldrig nästan använder mitt studentleg fick använda det på Kreta!

Övriga dagar badade vi mycket. Vi åkte till två fina badstränder där vi spenderade några härliga timmar i det underbart, blåa Medelhavsvattnet. Tur att vi hyrde bil så vi kunde göra sådana utflykter! Visserligen hade vi nära till havet även vid hotellet, men den sandstranden var ganska stenig och det var svårt att komma i och ur vattnet, som dessutom blev djupt ganska direkt.

En dag med shopping i Chania blev det också. Erik passade på att gå på deras lädergator där de säljer mycket handgjorda saker i läder, och han köpte en ny, fin plånbok och ett skärp. Det mesta var väldigt billigt på Kreta, vet inte om det är för ekonomin är dålig just nu eller om det alltid är ganska billigt. För någon van vid Stockholmspriser var det i alla fall drömmen! Jag, shoppingfreaket, köpte dock ingenting till mig själv! Spenderade dock några hundralappar ändå på lite presenter till alla här hemma

En helt underbar sak som vi inte hade planerat men som vi av en händelse kom på skulle vara roligt att åka till var The Botanical Park of Crete. Det visade sig vara ett jättestort område med mängder av växter, fruktträd, blommor, djur och örter. Man betalade 5 euro, fick en flaska med vatten och paraply som skydd för solen och sedan fick man börja vandra runt. Ingången till parken låg högt uppe på ett berg, och man gick rakt ner i dalen för att sedan gå rakt upp igen. Vi tog den långa vägen för att verkligen se allting, vilket var en verkligt fin promenad. Det var ungefär 2 km att gå. Här fick vi även plocka apelsiner, vilket jag hade en liten besatthet kring, så jag var glad som ett barn på julafton! Plocka apelsiner var dock inte lätt, de sitter fast hårt i sina grenar så man fick snurra och dra och hoppas på att inte få med sig hela trädet.

Jag är jättenöjd med resan till Kreta! Maten var god, människorna trevliga, hotellet var väldigt fint och flygningen gick bra. Värmen kändes även mer som svensk värme, även om det såklart var mycket varmare där. Florida-värmen var väldigt kvav och kändes jobbig att andas i, medan man på Kreta mest blev svettig.

Bästa med Kreta:
Kycklingspett, apelsinträd, Medelhavet och god glass!

Sämsta med Kreta:
Att på alla ställen, förutom vårt hotell thank you god, så har de dåliga rörsystem, avlopp och dyl. att man inte får spola ner toapapper i toaletten! Man får lägga toapappret i en annan hink bredvid. Jisses. Jag som är så extremt bekväm och petig tyckte detta verkar helt omöjligt att leva med. Nä, det slipper jag gärna!

Erik lyssnar på guiden vid Knossos

Jag kollar på alla fina ruiner

Jag har plockat apelsiner!

Ett av många glas med färskpressad apelsinjuice

Fina stranden: The big beach!

Juice från apelsinerna jag plockade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!