tisdag 6 mars 2012

Brödbak igen

Idag kom jag hem lite tidigare, så nu passar jag på att baka en till omgång bröd som jag skrev om tidigare. Det blev oerhört lyckat och gott, och så enkelt att det känns verkligen onödigt att gå och köpa! Så nu gör jag en omgång till. Egentligen är brödet inte riktigt slut än men imorgon ska jag vicka så jag kommer hem sent, och torsdag brukar också bli sent, och sedan är det mycket annat som händer så det fick helt enkelt bli idag!

Några har efterfrågat receptet på brödet, så här kommer det!

Formfranska (2st)

       14dl mjöl (jag använder 7 dl rågsikt och 7 dl vetemjöl special.
       70g jäst
       2tsk salt
       2msk olja
       5dl ljummet vatten

Smula jästen, blanda med
hälften av vattnet. Rör ihop
allt. Jäs 15-20 min. Baka
ut, kavla och rulla. Jäs till
kanten. Grädda i 25 min 225°C.

Man bakar dessa alltså i avlånga formar, men det förstår ni kanske. Hoppas vi får fler brödbakare där ute!

1 kommentar:

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!