fredag 11 maj 2012

Enkel, god, fredagsmiddag!

Är väldigt sugen nu för tiden på att prova nya recept. Häromdagen hittade jag ett recept på Vardagsmaten på pastagratäng och jag var bara tvungen att prova! Receptet kändes som enklare lasagne och det är, enligt mig, svårt att misslyckas med köttfärs.

Middagen blev jättegod! Det smakade verkligen gott och det var roligt med något annat mot vad vi brukar äta, även om det är väldigt likt köttfärssås/lasagne. Vi serverade med god sallad och drack citronvatten till. Jag använde receptet för 4 portioner, för att kunna göra matlådor. Det blev dock HUR mycket mat som helst. Jag tror vi åt tills vi sprack och nu har jag ändå gjort tre, stora, matlådor... Så enligt mig kanske man inte ska göra mer än halva receptet om man bara vill ha tre, fyra portioner. Jag tycker i alla fall att det hade räckt till säkert 7-8 personer. Här är receptet om ni vill prova:
  • 400 g nötfärs
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta (jag hade 2 stycken för vi ääälskar vitlök)
  • 2 msk tomatpuré (hade mer tomatpuré också för att få mer tomatig smak)
  • 1 dl vatten
  • 1 msk basilika
  • 1 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar (nymald)
  • 3 msk smör
  • 3,25 msk vetemjöl
  • 2 dl grädde (valfri fetthalt)
  • 3 dl mjölk
  • 100 g lagrad smakrik ost
  • 500 g fusilli
1. Sätt ugnen på 225°C. Koka pastan i lättsaltat vatten enligt instruktionerna på paketet.
2. Smält smör i en stekpanna och fräs köttfärsen tills den är genomstekt. Hacka löken och blanda ner med färsen, stek ytterligare någon minut. Blanda ner pressad vitlök, tomatpuré, vatten, basilika, salt och svartpeppar. Låt puttra 5 minuter.
3. Smält smöret till såsen i en kastrull och tillsätt sedan vetemjölet. Fräs en stund och tillsätt grädde och mjölk. Koka såsen några minuter men se till att vispa under tiden. Riv osten och blanda ner, men spara lite att strö över. Smaka av med salt och peppar.
5. Lägg pastan i en ugnsfast form. Häll köttfärssåsen över. Ringla sist såsen över alltihop och avsluta med att strö ost över. Ställ in i ugnen ca 10-15 minuter.

Good mat!



1 kommentar:

  1. Det låter gott! Kanske ska testa, hittade lite tacofärs i frysen...

    SvaraRadera

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!