torsdag 24 februari 2011

Att ha grönt sex.

Idag länkades jag den här skumma artikeln om några så kallade "miljömedvetna amerikaner" som diskuterar allt de gör för miljön, och det senaste som är fruns idé, att ha så kallat "grönt sex".
Det handlar alltså om att inte använda preventivmedel, för att det är dåligt för miljön. Typ att kondomer är latex och p-piller utsöndrar östrogen som påverkar fiskarna, bla bla, massa sådant.

I alla fall, kvinnan tycker alltså att hon kan hålla koll på sig själv och sin fertilitet genom att hålla koll på när det är ägglossning osv, och då inte ha sex eftersom då är det ju stor risk att bli gravid. Det låter ju jättekonstigt!

Förutom det faktum att ägglossningen skulle kunna hoppa lite hur som helst (kroppen är inte alltid likadan!!!) och att spermier dessutom inte dör direkt som de kommer in, de kan leva vidare i upp mot en vecka och då alltså göra kvinnan gravid, låter det ju faktiskt oootroligt risky!

Att mannen i artikeln inte heller låter speciellt glad över det hela, gör bara att saken känns lite värre, eftersom man i ett par ändå borde kunna komma överens och inte tvinga på någon något levnadssätt man inte vill ha.

Dessutom känns det dumt att allmänt rekommendera grönt sex, eftersom kondomer speciellt skyddar mot könssjukdomar exempelvis. Att ha sex utan kondom är ju kanske lugnt i ett fast förhållande när man vet vilka partners den andra varit med, men det känns ju jätteskumt om man skulle rekommendera det till folk som kanske har många partners, och som kanske bär på några sjukdomar.

Och jag förstår inte riktigt hur man vågar heller, jag kan bli helhispig över graviditet när jag ändå ätit p-piller i hundra år och aldrig glömmer piller och så, så jag kan inte ens tänka tanken på hur otroligt mycket stress ett sånt här levnadssätt skulle leda till för både mig och min pojkvän. Det räcker ju att vara orolig ändå!

Nej, inte ett levnadssätt för mig i alla fall, absolut inte. Vad anser ni andra?

Länk till artikeln:
http://www.dn.se/livsstil/relationer/gront-ar-skont---i-sangen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!