onsdag 23 februari 2011

Bokrea 2011

Förra årets bokrea var en besvikelse enligt mig, för jag hittade ingenting som jag egentligen ville ha, till skillnad från bland annat Bokrean 2008 där jag hittade hur mycket som helst. 2009 kommer jag faktiskt inte ihåg, men jag tror det kan ha varit då jag inte köpte en enda bok, kanske inte för att utbudet var dåligt, utan mer för att jag varken hade pengar eller tid. Förra året hittade jag i alla fall bara två böcker som jag ville köpa, en av Thomas Bodström och så en bok som serien Wire in the blood bygger på, allt för att det var deckare, billiga och lättlästa, typ.

I år har jag heller inte speciellt mycket pengar så därför vet jag inte om det är ens lönt att ge sig ut på bokrea, eftersom jag dels inte hört så mycket bra om utbudet, men egentligen heller inte borde göra slut på så mycket pengar.

Dock tittade jag på ett inslag i SVT i går, där de pratade om bokrean och vad man ska titta efter, och då tipsade de om en Äventyrsbox, som innehåller flera så kallade äventyrsklassiker, och jag blev minst sagt lite nyfiken.

Letade runt nu på adlibris och hittade den, och det är alltså denna box. Den innehåller böckerna:
  • Robinson Crusoe av Daniel Defoe
  • Skattkammarön av Robert Louis Stevenson
  • Robin Hood av Rosemary Sutcliff
  • Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne
  • De tre musketörerna av Alexandre Dumas

Alla är böcker jag känner igen, gillar och har läst tidigare, och helt klart något jag skulle vilja ha i min bokhylla. Dock kostar den ju också närmare 300 kronor, vilket gör att jag blir lite skeptisk. Inte att den inte är värd det, det är ändå 5 böcker, men har jag verkligen de pengarna?

Om boxen fortfarande finns kvar i helgen ska jag överväga att köpa den faktiskt, för den är fin, jag vill ha den i min bokhylla och det skulle vara bra att ha den där så man kan tvinga sina framtida barn att läsa dem. Dessutom skulle Erik också behövas tvingas till lite klassiker-läsning tror jag.

Bokrea är i alla fall fint, tradition, mysigt. Jag får se vad som finns rum för i ekonomin att införskaffa tror jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!