fredag 25 februari 2011

Vi är sämre än alla andra, välj oss

Jag undrar varför det kommit någon ny sorts reklamtrend där företag ska visa hur mycket sämre de är än alla andra och på så sätt vara bättre...
Det började med Lidl och deras "vi har inte det här, det här, det här och det här, fast det här har vi, så köp hos oss!" och sen dök hotels.com upp med "vi kan egentligen ingenting som andra kan, men hotell kan vi!" och den senaste jag såg är nog comviq "vi har ingen personal, inga butiker, inga telefoner, vi är utslängda i fula kiosker runt om i landet, ring med oss"
Jag undrar lite varför, jag kan i och för sig förstå hela grejen med att de typ fokuserat på en sak och att det är bra, men ibland undrar jag om de inte fäller sig själva lite? I alla fall Lidl och Comviq, för hotels.com är ändå okej, de visar ju ändå att de är experter, men med Lidl kan jag tänka mig att folk faktiskt VILL ha ett bredare sortiment och inte nöjer sig med två sorters ketchup, och i Comviqs fall känns det dumt av den anledningen att det egentligen är stor skillnad på dem och telia/3, vilket är butikskedjor på ett helt annat sätt än vad de är.

Det är lite som trenden att trycka in fula, dataanimerade varelser i sina reklamfilmer, typ "lilla hungern" och "halsbrännan" och "slemhostan". Undrar vad nästa trend kommer bli, en trend som jag ändå är mest förtjust i är när företag har återkommande karaktärer i sina reklamer, som Ica, Telia och Findus t.ex. (hatar fåret i tele2, uuusch.)

Jag har så otroligt intellektuella tankar så här på fredagseftermiddagarna känner jag.

Man kanske borde skaffa sig ett liv i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!