måndag 13 juni 2011

Du kommer att ångra dig

Något jag har svårt för och inte alls gillar är när folk försöker få en att må dåligt över val i livet som man gör. Detta är exempelvis att påpeka hur mycket man kommer ångra sig efter att man valt bort, eller till, vissa saker, och hur sömnlös man kommer ligga av ångest resten av livet.

En stor sådan grej för mig var studentbalen. Jag bestämde mig väldigt tidigt för att inte gå på studentbalen, eftersom jag dels inte kände att spendera en sista kväll med gymnasiet var något jag behövde efter att ha längtat därifrån i över ett år, men också på grund av priset. Studentbalen där jag skulle ha gått har väldigt hög status, vilket gör att du inte kan komma i vilken klänning som helst. Jag visste att jag skulle varit tvungen att köpa en dyr klänning, dyr håruppsättning, dyr sminkning och dyr biljett till spektaklet. Man kunde kanske visserligen fått allting billigare, men det var ändå pengar jag inte ville spendera. Jag ville inte att mina föräldrar skulle spendera det heller. Jag gjorde en deal med mamma om att jag skippade balen och allting, och istället fick jag en dator i studentpresent. Det var ett bra val.

Dock pratade alla då om hur mycket jag skulle ångra mig. Fortfarande pratar folk om hur mycket jag säkert ångrar mig. Och jag förstår inte! Jag förstår inte varför man ska lägga sig i andras val när de uppenbarligen tänkt igenom det, och när det inte är ett beslut som fattats över en natt. Jag känner verkligen inte att jag någon gång, i ens en sekund, ångrat mitt val den där tiden, då jag valde att inte gå på min studentbal. För alla är inte det något av det bästa som finns. Man klarar sig utmärkt i livet utan det.

Om jag kände att jag hade haft en bättre relation till fler i skolan, om jag hade mått bättre med mig själv, om jag hade haft kanske 5000 över och inte en längtan efter en egen, ny dator inför flytten hade det kanske varit något att överväga. Som det var nu var det inte det, och jag är nöjd.

Varför måste folk försöka få en att inte vara det? Varför finns det så många som riktigt verkar vilja att folk ska må dåligt och ha ångest, för att man inte gör samma val som de skulle gjort?

3 kommentarer:

  1. Jag förstår precis hur du menar. Så känner jag lite nu när jag och Fjanto insett att vi inte har råd och tid att åka på midnattspremiären. Som att det antyds lite att vi kommer att spendera resten av vårt liv med att ångra oss.

    SvaraRadera
  2. Det är jobbigt, ibland har man ju verkligen inte möjlighet, eller lust, att göra vissa saker. Om det dessutom är saker man skulle vilja, men bara inte har råd med, vill man ju inte att folk ska komma och tala om för en hur man kommer må skitdåligt resten av livet pga det...

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde samma sak. Förstod inte varför jag skulle vara tvungen att gå på studentbalen. Förstod inte heller hela hypen kring att springa ut på trappan. Jag gick inte på balen helt enkelt därför att jag inte ville. Vi hade haft en exakt likadan bal när vi slutade nian och jag hade inte tyckt det var någon höjdare, så varför gå på en till. Folk brukar titta konstigt på mig när jag säger att jag inte gått på studentbalen. Men jag ångrade det inte då, jag ångrar det inte nu. Helt ärligt har det inte påverkat mig något särskilt att inte gått på balen. Men folk kan inte sluta lägga sig i andras beslut :P

    SvaraRadera

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!