onsdag 22 juni 2011

Folk i kollektivtrafik

De senaste dagarna har jag lyckats stöta på alla möjliga jobbiga typer som man kan stöta på i kollektivtrafiken. Eftersom jag ären gnällig och bitter person, har jag inget bättre för mig än att gnälla om det. Till exempel.

Barnvagn en för mycket
Detta inträffar inte jätteofta, men när det händer är det irriterande. Oftast inträffar det på redan sena bussar, när jag är på väg till jobbet och har bråttom. Det är helt enkelt så när föräldrar inte förstår att bussen har helt fullt med barnvagnar och inte kan ta på fler. De försöker ändå trycka in sin barnvagn på utrymme som inte existerar. Busschaffören säger till i mikrofon och blir ignorerad, tillslut börjar andra (oftast stressade) resenärer också säga till. När ingen reaktion sker får busschaffören komma ut och nästintill knuffa ut den överflödiga barnvagnen med föräldrar ur bussen, och vi kan åka iväg, allt mer försenade.

Den sociala
Personer som ställer sig och ska prata med busschaffören om ingenting. Något så oskyldigt som en enkel fråga om vart bussen åker utvecklar sig till en konversation om vad barnen gör just nu, vad de ska göra när de kommer till rätt destinition, vad fastern gör för att förtjäna sitt upphälle. Osv. Man ser hur busschaffisen inte vill prata och snart lyckas avbryta samtalet, men sedan rullar man ändå iväg flera minuter sen. Jahapp.

Turister med bagage
Inträffar ofta i tunnelbanan och stör ihjäl mig. Turister, eller andra, tycker att det ären så smart idé att ställa sig mitt framför en tunnelbanenedgång och diskutera huruvida det är denna tunnelbana de ska ta, eller om de kanske ska ta en annan, eller varför inte gå? Ingen kan komma förbi och det dröjer allt för länge innan de fattar att de står fel

Folk som tränger sig
Nu tänker jag mest på folk som inte fattat det här med att på tunnelbanor låter man avstigande gå av, innan man tränger sig på. Man ställer sig även vid sidan av som påstigande, så man inte blockar alla som ska gå av. En del tycker att det nog ska gå så oändligt mycket snabbare om de bara tränger sig på först och stoppar upp för alla. Newsflash. Det gör det inte.

Folk som står på vänster sida
Klassiker. Här har man bråttom och ska ner till tunnelbanan och så står folk på fel sida i rulltrappan. Herregud. Hur kan man missa denna enkla sed att man bara inte gör det?! Jag kommer inte förbi! Jag vill ner. I många fall brukar folk dock fatta sitt misstag och flytta sig, ibland så tycker de att de inte behöver det. Nehej.

Folk med all tid i världen
Egentligen bara folk som går långsamt och tar upp mycket plats. Får mig alltid att vilja säga, bittert "ja men kul att ni har all tid i världen, mysigt, själv har jag verkligen inte tid att missa tunnelbanan när nästa går om tio minuter eftersom det är söndagstrafik." Jag undrar bara varför man inte kan ta upp mindre plats! Kan man inte bara släppa folk förbi sig?!?!?!

Aaah kollektivtrafik. Stöter ni på personer i trafiken ibland som ni bara stör er på? Please share.

2 kommentarer:

  1. Jag stör mig alltid på barnvagnar. Det kvittar om det är på bussen eller på trottoaren. De tar upp all plats och föräldrarna går extremt långsamt. Tacka vet jag Tokyo. Från fyra års ålder så går barnen själva. Punkt. Mindre barn bärs i bärsele.

    jag förstår inte de som pratar med busschauffören. Speciellt inte medan bussen kör (åker mest regionbussar och inte stadsbussar). Jag menar det finns en stor röd skylt där det står att det är förbjudet att prata med chauffören när bussen kör.

    Turister står alltid i vägen. Antingen stannar de precis innan en rulltrappa eller precis efter ett övergångsställe så man går omkull dem när man går över.

    Tränga sig före gör folk som är väldigt stressade, sen blir de sura för att allting går långsamt :P Här fungerar det dock inte att ställa sig vid sidan heller. Helst ska du stå ett par meter bort. Folk som går av tåget svänger nämligen omedelbart och går in i folket som står och väntar på att gå på. Då blockerar de avstigande hela vägen eftersom de envisas med att inte se sig för.

    Det där med vilken sida man ska stå på i rulltrappan är väldigt olika från plats till plats. Det vanligaste är att det inte finns en specifik sida utan man ställer sig bakom personen före (som står still). I Stockholm står man tydligen dock alltid vid höger sida. I Malmö och Lund ställer man sig bakom personen före. I Tokyo står man på vänster sida. I Kyoto gör man som i Lund och Malmö.

    Folk som går långsamt tar alltid upp dubbelt så mycket plats av någon mysko anledning. Speciellt om det är en mycket smal trottoar bredvid en mycket traffikerad väg så man inte har någon som helst möjlighet att gå förbi.

    Men det roliga är att det som störde mig mest med ditt inlägg är att tunnelbanan går var tionde minut på söndagar. Stackars dig! *sarkasm* Här går tågen kanske var 20e minut alla dagar (inklusive söndag, ej tunnelbana). Bussarna på söndagar... Don't even get me started. Regionbussar då. Stadsbussar går samma tider var 10-20 minut även på söndagar. Bara hälften av alla regionbussar går på söndagar. Bussarna till Malmö går en gång i timmen. Bussarna hem till mina föräldrar har totalt fyra avgångar på söndagar, var tredje timme. Att tunnelbanan går var tionde minut på söndagar har du absolut ingen anledning att klaga över. Jag tycker du ska skatta dig lycklig att den överhuvudtaget går så ofta.

    SvaraRadera
  2. Alltså jag har också bott på ställen där allt går typ... Aldrig :p men man vänjer sig ju otroligt snabbt och blir bortskämd. Och så blir man sen. För ofta måste man ta mer en tunnelbana, och då räcker en 5-min försening för att allt ska gå åt skogen.

    SvaraRadera

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!