torsdag 31 mars 2011

Jag kan också leva vegetariskt


Det här blev dagens lunch för mig! Jag blev så sugen på tomatsoppa med vita bönor när jag såg vita bönor i affären, så idag fick det bli det till lunch! Jag har dock aldrig varit en sopp-människa, oftast så har jag faktiskt tyckt att det är ganska äckligt. Dock har jag märkt att tomatsoppa är helt okej, och när jag såg att man kan göra tomatsoppa med bönor slog min mage helt enkelt mums filibabba-kullerbyttor. Jag tog lite av varje och improviserade efter två recept jag hittade, så i denna soppa är det ett paket passerade tomater, grönsaksbuljong på ungefär lite mer än en halv liter, purjolök, vitlök, gul lök och tomatpuré och on top of that, de vita bönorna såklart. Jag finhackade all lök och fräste i en stekpanna med ungefär en msk olivolja, på detta hade jag sedan tomatpuré innan allt detta hälldes i kastrullen där jag redan blandat de passerade tomaterna med vattnet och grönsaksbuljongen. Och sen kryddade jag och lät det koka innan jag hällde i de vita bönorna och så fick de koka lite till!

Till det åt vi fint bröd, och Erik hade även lite creme fraiche i sin soppa. Det blev verkligen supergott! Imponerad också att vi lyckades laga en så pass vegetarisk rätt, typ vegansk till och med om man bortser från brödet som det säkert är något jox i.

Ikväll blir det dock kyckling. Mmmm. Kyckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!