torsdag 17 mars 2011

Känna sig ful

Idag har jag en riktig fuldag. Det hade kanske inte behövt vara en sådan, för när jag vaknade kände jag mig rätt nöjd med mig själv. Såklart måste jag dock då spela wii fit plus, väga mig och se att jag gått upp i vikt. Visserligen "bara" 0.2 kg, men eftersom jag stått och gungat på samma vikt nu i typ en månad känns det skitjobbigt att det inte går neråt. Jag tränar, äter nyttigt och försöker leva sunt, och ändå verkar det totalt omöjligt för vikten att försvinna. Jag vet ju att jag egentligen blir smalare för det märks, men jag vill att vikten ska försvinna också. Det är inte roligt att stå på en vikt hela tiden, för även om man märker att kläder och liknande kanske passar bättre nu, är det ändå så jobbigt när de där kilona som man försöker bli av med bara inte försvinner från en.

En bra sak nu är dock att våren som sagt i tidigare inlägg verkar vara på väg. Med sol och vägar utan is kan man börja gå promenader och jogga ute igen, och det är skönt. När jag började min fina diet så gick jag ju promenader varje dag, vilket kändes bra. Sedan kom snö och is på nytt och vägarna på rundan där jag gick blev livsfarliga att röra sig på. Då förlorade jag den motionen, och det kanske gör mycket. Antagligen. Om jag bara kan börja med det igen blir det kanske bättre, och frisk luft har ju aldrig skadat någon heller direkt.

Jag vill bara bli NÖJD någon gång. Och känna att allt slit lönar sig. Just nu känns det inte alls bra och jag blir bara så ledsen och behöver uppmuntring...

1 kommentar:

  1. Jag vet precis vad det är du pratar om, jag genomgår lite av detsamma och gjort det i åratal - men det är inte fören på senare tid jag velat av med extrakilorna och byta ut lite mot muskler istället.

    Jag känner själv mig lite halvt besatt av att bli av med det sista (dryga 2 kg) och har stått och stampat i en månad på samma vikt - fast jag äter nyttigt och rör på mig. Jag vet inte hur nyttigt du äter, men jag kör på kalorier. Det kan vara så att du äter för lite helt enkelt för att kroppen vill göra sig av med något, då den tror att den är i en svältperiod. Då minskar kroppen sin förbränning och lägger gärna på sig istället om man äter något. Klassikern är ju att äta 3-4 mindre mål om dagen och ligga lite lägre än vad man ska inta kalorimässigt för att gå ner. Något som är bra, det låter som att du kanske gör det - är att använda måttband och mäta dig samtidigt som du väger dig. Kan ju vara så pass att du bygger muskler när du väl är ute och prominixar eller håller på men går ner i storlekar ändå. Du får inte bara tänka på vikten, tänk på dig! Att bli besatt av vikten att bara den ska bli lägre är inte hälsosamt - tyvärr. (Man önskar ju det)

    Tänk på att du har en fin pojke som älskar dig, stå i spegeln och beundra dig själv, peppa dig med att berömma dig själv för vad du presterat än så länge. Tänk, du hade kunnat strunta i det och gått åt andra hållet.
    Snart blir det väder för promenader igen, och du kommer fixar detta! Det är bara en smådryg period just nu, men det går igång igen sen.

    Nu blev det här en halv uppsats och hoppas att något kanske hjälpte lite i alla fall - kanske i smyg sådär.

    Lycka till med allt nu. You can do it!

    SvaraRadera

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!