tisdag 1 mars 2011

Pass och fika!

Idag skulle jag, Erik och Anna gå och fixa pass inför vår USA-resa. Egentligen gick ingenting som det skulle för Erik blev sen på grund av ett grupparbete. Jag och Anna beslutade att vi nog lika gärna som att stå och hänga hos polisen kunde gå i väg och ta en fika någonstans vid de många caféerna som fanns omkring Rådhuset.

Sagt och gjort, vi gav oss av och hittade ett riktigt idylliskt café som hette Sockerbagaren på en gata i närheten av polishuset. Det var litet, gulligt och tog inte kort, men som tur var fanns det flera banker runt omkring i området så vi hittade en fin Swedbank-automat och tog ut pengar där. Ingen katastrof, alltså! Förövrigt när vi vandrade omkring där på gatorna slogs vi av hur otroligt gammalt allt såg ut, inte på ett dåligt sätt, utan mer mysigt gammalt. Som att vara på 80-talet igen, sa Anna, vilket jag inte riktigt förstod eftersom Anna minsann inte ens var född på 80-talet och sannerligen inte kan veta hur det var i stan då.

Hur som helst.

Vi tog oss tillbaka till café Sockerbagaren och beställde in lite dryck och fikabröd, svimmade nästan när vi hörde vad det kostade. Inte på grund av dyra priser, utan på grund av att det var billigt! Fick en juice, en bulle och en kaka för 29 kronor. Med tanke på att jag i helgen betalade 68 kr för dryck och ett wienerbröd, kändes detta verkligen helt fantastiskt.

Vi köpte med oss en chokladbakelse med mintsmak till Erik när han väl kom och vi gick tillbaka till polisen. Efter lång väntetid fick vi äntligen komma fram och ansöka om pass. De tog fingeravtryck och foton, och ville ha 400 kronor för kalaset. Helt okej! Var värt 300 kronor bara det faktum att jag faktiskt blev ganska bra på bilden. Dock lite fail att jag tydligen var för "ljus" för kameran och fick hålla massa mörkerläggande skivor... För vit för Sverige.


Mysig fika!

1 kommentar:

  1. 29 kr!? TJUGONIO KRONOR??? Är du säker på att ni var i Stockholm?

    Li... ge mig adressen. Nu!

    SvaraRadera

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!