fredag 25 november 2011

Day Two: Your Favorite Episode

(dag 2 från denna challenge)

Oj, som om det inte var svårt nog igår så kommer det här! Favoritavsnitt, det finns så fruktansvärt mycket som man skulle kunna ta upp. Avsnitten som blir favoriter hos mig tenderar att variera beroende på vad jag är på för humör. Och det kan ju ändra sig rätt mycket! Jag tänkte dock att jag måste nämna tre stycken, för jag får inte ner det till bara ett, det går helt enkelt inte. Spoiler-varning för de som inte sett alla avsnitt!

Först:

Something Blue

Jag älskar detta avsnitt eftersom det är så roligt och extremt välskrivet, dessutom händer det så mycket absurda saker att man inte kan göra annat än att hysteriskt fnittra sig genom hela. Jag var redan Buffy/Spike-fangirl innan jag såg det här avsnittet, så det var ju bara en dröm att något hände mellan dem!

Buffy: Spike and I are getting married!
Xander: How? What? How?
Giles: Three excellent questions.
        


 The body

Detta avsnitt är fantastiskt på grund av så många saker, speciellt gillar jag det faktum att det är ett avsnitt helt utan musik och att Buffy är så trasig i det, och hur de får hantera döden helt plötsligt utan att det ligger någon demon bakom, eller monster, eller vampyr. Att det bara hände och att det är svårare att hantera än något annat.

Anya: Are they gonna cut the body open?
Willow: Oh my God! Would you just... stop talking? Just... shut your mouth! Please!
Anya: What am I doing?
Willow: How can you act like that?
Anya: Am I supposed to be changing my clothes a lot? Is that the helpful thing to do?
Xander: Guys—
Willow: The way you behave—
Anya: Nobody will tell me.
Willow: Because it's not okay for you to be asking these things!
Anya (crying): But I don't understand! I don't understand how this all happens. How we go through this. I mean, I knew her, and then she's, there's just a body, and I don't understand why she just can't get back in it and not be dead anymore! It's stupid! It's mortal and stupid! And, and Xander's crying and not talking, and, and I was having fruit punch, and I thought, well Joyce will never have any more fruit punch, ever, and she'll never have eggs, or yawn or brush her hair, not ever, and no one will explain to me why. (She puts her hand over her face, crying.)
Willow (after a long pause): We don't know... how it works... why. 
    

Once more, with feeling

Många serier gör musikalavsnitt men jag tycker att Buffy the vampire slayer är de enda som lyckas och gör det bra. James Marsters och Anthony Head är så fruktansvärt bra sångare och Sarah Michelle Gellar är inte dålig hon heller. Det är en fantastisk blandning av musik och perfekt... allting!

Buffy: I’ve got a theory, it doesn’t matter. What can’t we face if we’re together? What’s in this place that we can’t
weather. Apocalypse? We’ve all been there. The same old trips, why should we care?

Buffy, Giles, Anya, Willow, Tara & Xander: What can't we do if we get in it. We'll work it through within a minute. We have
to try, we\'ll pay the price. It's do or die.

Buffy: Hey I’ve died twice.

1 kommentar:

  1. The Body är ett av mina favoritavsnitt också. Så sjukt bra. Grinar varje gång.

    SvaraRadera

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!