tisdag 29 november 2011

Men ge ungdomarna något att läsa!

Jag har under första halvan av den här kursen i läs och skrivinlärning mer än en gång stött på föreläsare, litteratur och allmänt annat folk som talar med skräck i blicken om den hemska nedgång i läsförståelse som man kan se hos svenska folket.

Det värsta är siffrorna på hur få ungdomar det är som läser frivilligt. Nästan inga ungdomar idag verkar vilja ta upp en bok och läsa för nöjes skull. Läser man är det på grund av en skoluppgift, inget annat. Litteratursida efter litteratursida pratar om detta i min kurslitteratur, och föreläsare har tagit upp alla möjliga anledningar till detta - där datorn verkar vara det största problemet.

Jag säger inte att det är fel att påstå att datorn har något med läsningen att göra. Det säger sig väl självt att om du sitter och spelar dataspel hela kvällarna efter skolan så finns det inte tid för läsning. Så är det bara.

Det som dock gör mig förvånad, ledsen och nästan arg är det faktum att det inte någonstans i kurslitteraturen och knappt ens så att föreläsarna har nämnt det, är att bristen på ungdomslitteratur kan vara en orsak till att allt färre läser frivilligt. Överlag att det finns en liten variation bland den publicerade skönlitteratur i Sverige tycks inte nämnas någonstans.

Jag har suttit väldigt länge och diskuterat detta med Caroline, och vi är rörande eniga - det finns alldeles för lite skönlitteratur. Och speciellt finns det väldigt lite ungdomslitteratur. Och framförallt finns det väldigt lite ungdomslitteratur och övrig litteratur riktad mot män.

"Men hur menar du nu, det finns ju mängder av böcker?" skulle säkerligen flera säga. Och ja, det är klart att det finns. Faktum är att sist jag var på biblioteket tittade jag bland ungdomsböckerna, och det fanns massor av böcker. Fast med ett litet problem.

Först och främst är mycket av ungdomslitteraturen inte svensk. Vill du läsa om ungdomar får du helt enkelt läsa om amerikanska ungdomar, eller brittiska, eller något annat som översatts och tagit in till Sverige. Det mesta är dessutom fantasy. Och är du fantasy-nörd är du säkert ganska nöjd, för du har mycket att välja på.

Och om du spelar ishockey, fotboll eller bandy är du nog också ganska nöjd. Vet inte hur många böcker jag ser för barn/ungdomar om fotbollsläger, hur man dribblar, "Berra är målvakt" eller vad de nu kan heta. Det finns jättemycket. Där är man nog också ganska nöjd. De som är sportintresserade kan välja och vraka.

Litteraturen som riktar sig till män, är oftast deckare. Det finns nog inte så mycket av något, som det finns deckare. 

Men det finns ju de som inte riktigt roas av det här. Som kanske vill läsa om vanliga svenska ungdomar som går i skolan, har jobbiga känslor, och bara är, men det finns nästan ingenting sådant. Inte så att det är lätt att hitta i alla fall. Som kanske inte roas av deckare, personer som skulle vilja läsa, verkligen vilja, men som bara inte kan se hur en amerikansk high school-elev, en tjock polischef med tre mord på sitt bord eller Gurra som missar frisparken i den viktigaste matchen skulle vara något vettigt för dem.

Det gör ont i mig att man i Sverige inte satsar mer på att publicera vettig, varierad ungdomslitteratur. Jag säger inte att det skulle lösa alla problem, absolut inte, men skulle det vara så farligt att prova? Det gör också ont i mig att man verkar tycka att killar antingen ska gilla sport, uppskatta fantasy eller vilja lösa deckare, för böcker om killar som "bara är" och har känslor, är sällsynta. Och finns de så riktar man dem ändå åt tjejer.

Jag tänker på när jag läser Harry Potter. Eller Percy Jackson and the Olympians. Eller en bra deckare (för jag har sådan tur att jag uppskattar sådant!) och jag älskar den känslan, när man slukar en bok, sida efter sida och njuter. Jag vill att fler ska få uppleva det. Jag vill att man ska tala till de som kanske inte hör till den stora massan (för jag antar att det publiceras mycket deckare och fantasy för att det antagligen är det som säljer mest) men som ändå kan behöva bli stimulerade. För jag vill inte tro att alla ungdomar som inte läser det låter bli bara för att de är "lata" eller sitter för mycket vid datorn. Det finns säkert de som är så, men det finns säkert de också som inte läser för att de helt enkelt inte hittar något som tilltalar dem.

Och det känns fruktansvärt jobbigt att det ska behöva vara så.

Caroline har förövrigt listat några boktips till ungdomar, och jag tycker ni ska läsa dem (och hela inlägget!) för de är bra. Ni kan hitta det inlägget här!

Tillsammans med Harry P, som förändrade mitt liv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!