tisdag 1 november 2011

Om läsning, språkutveckling och föräldrar

Jag har börjat en ny kurs, läs och skrivutveckling. Jag tycker att detta är väldigt, väldigt intressant, av flera anledningar. Dels är läsning min starka sida, och skrivandet lika så. Det är inget jag lika bra på. En annan sak jag är väldigt bra på är att tala, hålla tal, redovisningar, allmänt bara prata. Så det är klart att detta intresserar mig.

Vi har hunnit med två föreläsningar hittills, idag pratade vi väldigt mycket om språkutveckling - hur man får sitt språk, vad som kan påverka ens läsförståelse, hörförståelse, och vad som kan bli ett problem i skolan. Förutom att det var intressant och roligt (vår lärare är SÅ bra, vilket är underbart efter matematikkursen) så fick det en verkligen att tänka på hur mycket läskunskaper betyder för elever, barn och föräldrar för den delen, och sorgen som finns över att lässvårigheter bara ökar.

Mycket som påverkar hur barn lär sig är, kanske inte otippat, föräldrarna. Vad man för för samtal hemma, om ens föräldrar är högutbildade eller inte, eller bara vad för idéer man har om att träna sina barn i. Jag kan bara inte undgå att tänka på min egen uppväxt och vad jag fick med mig in i skolvärlden. Mina föräldrar är inte högutbildade på något sätt, vilket gjorde att jag inte hade lika mycket att hämta när det gällde hjälp med läxor osv, som kanske andra barn hade. Jag fick alltid hjälp med läxorna, men ibland, såklart när man blev äldre, blev det lite problem.

En sak, som jag är oerhört tacksam för, gjorde de dock. De läste alltid högt för mig och min lillasyster. Jag kan inte minnas någon dag när vi inte läste högt. Oavsett hur trötta de var, hur mycket de egentligen ville göra något annat, så läste de alltid för oss. Vi läste högt varje kväll fram tills att jag började skolan vill jag minnas, och även när jag och Hanna blev lite äldre, läste vi ändå en bok högt varje semester, och detta slutade vi nog inte med förrän jag började högstadiet.

Jag lärde mig läsa, och skriva, oerhört tidigt, och detta är helt klart en av de stora faktorerna för det. Jag är så glad att jag fick den kunskapen och utvecklingen, att det alltid fanns böcker jag kunde läsa hemma och att ingen, vare sig hemma eller i skolan, betvivlade min förmåga. Jag fick alltid utmaningar och kunde utveckla mitt läsande, vilket gjorde att jag inte drabbades av problem när mer läsning krävs i fler ämnen (ex. SO, NO osv) och man inte hinner med. Jag hade alltid läsningen i min egen mentala ryggsäck, något jag var säker på.

Idag på lektionen gick vi igenom vad som är viktigt om man vill hjälpa sitt barn till större ordförråd, läsförståelse och liknande, och högläsning är en sådan sak. Att diskutera läsning, läsa tillsammans och göra läsningen rolig.

Jag hoppas verkligen att när jag får barn, att jag kommer ge dem en bra resa in i samhället och försöka rädda dem från allt för stora svårigheter. Speciellt med läsning. Man borde väl göra som man lär sig, antar jag? I alla fall det man lär sig som är positivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!