torsdag 5 maj 2011

En riktigt bra dag

Jag är så glad att jag har dagar likt denna ibland, då jag får vara ute på praktik hela dagen. Ibland så har jag på nätterna väldigt mycket ångest och känner att jag kanske inte alls passar som lärare - klarar jag verkligen av all planering, komma på lektionsinnehåll, vara motiverande och rolig, fånga elevernas intresse, orka dag ut och dag in med barn som kanske inte alltid tycker svenska är det bästa som finns ibland?
Då kan jag bli panikslagen och tvivla på mig själv.

Men så kommer sådana här dagar, då man får vara ute på praktik, vara i klassrummet, ha lektioner och det hjälper SÅ otroligt mycket. Förutom att få energin av härliga barn som påminner en om varför man studerar får man också testa sig själv. Idag skulle jag ha tre lektioner om jord - den första en rent teoretisk lektion och då två andra halvklasstimmar där barnen ska undersöka lera, sand och humus.
Själva undersökningen hade jag hjälp till av NTA (Natur och Teknik för Alla) men första lektionen skulle jag planera helt själv. Oj vad jag har haft ångest! Har tänkt och tänkt på hur jag ska fånga deras intresse - hur kul är egentligen jord?

Fram till att lektionen startade planerade jag fortfarande i mitt huvud. Och så blev det SÅ bra. Eleverna var lugna, tysta, stilla och verkligen intresserade. Sedan att jag spelade dinousauriekortet tidigt (tänk att sand vi har idag kanske var berg och sten dinosaurierna gick på!) så blev det ju lite lättare. Jag kände ändå att det var så skönt att ha en riktigt bra dag. Pepp på att fortsätta lärarutbildningen. Mer säker i min roll som lärare!

Dessutom var det underbart att ett barn gick i korridoren på väg ner till maten och sjöng The mysterious ticking noise. Aaah. Det är min klass det!

1 kommentar:

  1. Härligt Li, jag skrattade en del när jag förstod att du skulle göra jord intressant, och till och med *svälj* ROLIGT! Det där med dinosaurierna var smart!

    Ha en fortsatt trevlig dag!
    Ginny! på Mugglis.

    SvaraRadera

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!