onsdag 4 maj 2011

Flickor och pojkar ska tidigt lära sig sin roll

Jag snubblade nyss över denna länk:
http://www.medievarlden.se/nyheter/2011/05/tjej-och-killtidning-fran-egmont
Som i stora drag handlar om att Egmont ska releasa två nya tidningar, en som vänder sig mot flickor och en som vänder sig mot pojkar. Flicktidningen heter Emma (och ser ut att vara som Julia-tidningen jag sett också, förutom att den verkar vända sig mot yngre flickor) och ska handla om kreativt och gulligt pysslande för flickor i åldern 6-9 år.
Den andra tidningen heter GOALJunior och är en "cool fotbollstidning" för pojkar i åldern 6-10 år.

VARFÖR?

Jag tycker att det är så synd att det bara tidigare och tidigare ska skyltas med att pojkar och flickor minsann ska vara så himla olika. Skam den pojke som vill pyssla. Skam den flicka som kanske vill veta mer om fotboll. Varför måste tidningar delas upp, varför, varför kan det inte göras en tidning för BARN? Varför kan inte tidningar innehålla både sport och pyssel? Varför ska man behöva välja vad för intresse man har? Ska föräldrar verkligen behöva köpa två olika tidningar trots att deras barn kanske har olika intressen?

När jag var liten gillade jag både fotboll och Barbie, jag gillade musik och jag gillade tv-program. Skulle jag, eftersom jag är flicka, inte få läsa en tidning om fotboll utan höjda ögonbryn? Varför ska det bara, i ett samhälle som ändå många försöker gå emot könsroller, bara byggas på mer och mer könsuppdelning och fördomar om hur barn ska vara?

Jag förstår att föräldrar har problem med att låta sina barn växa upp med sunda värderingar om de bara ska proppas med såna här poppisgrejer om och om igen. Vet hut världen.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med sååååå mycket. Jag blir så förbannad. Bläää. Någon borde slå det här företaget ashårt med någonting extremt oskönt. ><djajfaksjfaifjwvnclassadk.

    SvaraRadera
  2. Men what? Varför tror någon att det behövs fler flick- och pojktidningar? Jag spelade fotboll, lekte med brorsans bilar (och min egna lilafärgade bil) på vår bilmatta, lekte mer barbies, pysslade, var med pappa i garaget och HATADE klänningar och kjolar i nio fall av tio. Är det inte bättre att ha tidningar som kan ge lite av varje till varje individ?

    Det kan väl ändå inte skada att pojkar och flickor kan mer om "varandras intresseområden" - så som samhället målat upp det.

    SvaraRadera

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!