tisdag 3 maj 2011

Min kärlek till Percy Jackson

2007 upptäckte jag böckerna om Percy Jackson, på alla hjärtans dag! Det var av en ren händelse, jag gjorde projektarbete om grekisk mytologi som lever kvar i vår litteratur och en snäll bibliotekarie tipsade mig om den nya bokserien "Född till hjälte". Utan att egentligen ha tänkt läsa boken alls - bara bläddra i den för att få en källa till arbetet - fann jag mig själv sluka boken från första till sista sida under en kväll. Det var en härlig upplevelse, det kändes lite som att uppleva Harry Potter-känslan igen, den där känslan då man inte kan lägga ifrån sig boken. Percy Jackson har många gånger efterliknats med Harry Potter-serien och visst finns det många likheter, men för mig är ändå bokserierna olika, mycket dels för att målgrupperna skiljer sig åt, men också att Rick Riordan (författaren till PJ) inte alls skriver på samma sätt som Rowling gör. Riordans böcker är lättsammare, mycket för att de är skrivna för yngre barn och har inte alls samma komplexitet som jag tycker Harry Potter har.

Jag gillar Rick Riordans böcker otroligt mycket, framför allt älskar jag hur pedagogisk han är i smyg i sina böcker, hur mycket han faktiskt lär ut om mytologi och historia på ett roligt och underhållande sätt. Riordan är lite av min förebild, eftersom han är lärare och författare - precis det som jag vill bli.

Förutom böckerna om Percy Jackson har Rick Riordan även skrivit böckerna i serien Kane Chronicles, hittills finns det två böcker varav den andra släpps imorgon (typ...) vilken jag beställt. Kane handlar om egyptiska gudar, medan PJ handlar om grekiska, och det är lite olika stories som böckerna behandlar. Jag gillar även Kane Chronicles väldigt mycket, den är lite "svårare" än Percy Jackson, men har även där samma lättsamma humoristiska känsla över sig, vilket jag gillar.

Det finns även en film om Percy Jackson. Jag såg fram emot den otroligt mycket, men jag har nog aldrig blivit mer besviken. Aldrig har jag sett en filmatisering av bok som varit så orättvis mot boken, till och med HP-filmerna följer böckerna till punkt och pricka i jämförelse. Jag var så ledsen, för filmen som film är egentligen ganska bra. Snygg miljö, bra tempo, bra skådespelare, najs dialog. Synd bara kände jag att de förutom att ändra mycket i storyn också "dödade" ett spår som gör att historien fortsätter, vilket gjorde att vi, jag och mina kompisar, tänkte att det nog inte blir fler filmer när vi lämnade biografen.

Därför blev jag JÄTTECHOCKAD när jag såg denna länk idag:
http://www.imdb.com/title/tt1854564/

Hade ingen aning om att det ens planerades! Är allt som står på imdb sant? Blir det en andra film? Och hur tusan ska de göra det?

1 kommentar:

  1. Gud, jag hoppas att det inte är sant. Vill inte bli besviken igen!

    SvaraRadera

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!