fredag 13 maj 2011

När jag ska undervisa om sex

Idag var vi på sex och samlevnadsföreläsning i min naturvetenskapskurs, för att helt enkelt få lite kunskap och idéer om hur man undervisar i detta. Bland annat vad som står i styrdokumenten och vad man kan ta hjälp av togs upp. Jag tycker att det var en sjukt bra och viktig föreläsning som pekade på så mycket som man inte har koll på, bl.a. att det ska undervisas om sex och samlevnad inte bara ur ett biologiskt perspektiv, utan att det är en jätteviktig punkt i samhällskunskapen. Det är konstigt, då jag har läst samhällskunskap på universitetet för min lärarutbildning, och jag tror inte något nämndes om relationer, normer, sexualitet och könsroller vilket enligt styrdokumenten (speciellt nya lgr 11) tydligen är ett centralt innehåll i undervisningen i grundskolan.

Det som mest gjorde mig upprörd var dock när lärarna tog upp problemet med de böcker som man får i skolan och som är det elever lär sig av om sex. Det första är väl att det är extremt mycket "tekniskt", det beskrivs hur penis och slida ser ut och övergår i att prata om att man i tonåren nog känner en sexdrift. Alla böckerna vi fick titta i beskriver nästan ständigt kvinnan som passiv, och mannen tar initiativ och är den som gör jobbet. Spermien ska skynda sig fram medan ägget bara ligger där och väntar, ungefär. (något som inte alls stämmer!) och mycket handlar även om att lugna ner killarna om paniken om storlek på penis, för slidan anpassar sig, osv. Ja.

Det var ju lite dumt. Det som var ännu mer dumt var en text i en bok, som i stort sett säger att människans sexualdrift är något av det viktigaste med vårt liv och vi vill ha sex med någon av motsatt kön. Heterosex är det som ger en njutning i livet och gör att man blir nöjd (annat sex går alltså inte, man blir inte tillfredsställd då)

Fast det som ändå gjorde mig mest upprörd var att det trycktes in, sist i sexualkapitlet, ett litet stycke om homosexualitet som visade män som "fyndigt" kliver ut ur dörrar och sedan står det om att en del väljer att leva sitt liv med någon av samma kön och det är helt okej. Vi tolererar det. Och som våra lärare sa, slår man upp betydelsen för ordet tolerans betyder det ungefär att man accepterar att någon gör fel (typ!). Exempel kan vara. "Jag ser att du har rosa skor.... det är ju okej, jag har ju faktiskt sett andra som har det" Alltså, man säger att det är okej, för att visa på att man tolererar det, men egentligen är det ju fel.

Efter homosexualitet kom det värsta, vilket var en lista över vanliga "begrepp" om sexuella avvikelser som nämns då och då. I ett virrvarr av ord som incest, våldtäkt och blottare trycks även transexualitet och transvestit in.

Alltså... va? Och ännu mer chockande är ju att detta är den mest moderna bilogiundervisningslitteraturen som finns. Detta är alltså vad barn i högstadiet fortfarande läser och lär sig. De lär sig att våldtäkt och incest skulle vara ungefär samma sak som att vara transsexuell. Att det är lika avvikande i samhället.

Jag vill bara gå och gömma mig av tanken på att behöva undervisa i detta. Nu kommer jag inte vara på högstadiet, men i alla fall. När kommer samhället att sluta egentligen?

4 kommentarer:

  1. Skolan skulle i så fall nog behöva sådana som du som är medveten om hur fel böckerna är, kastar ut dem och lär ut hur det faktiskt ligger till.
    Som transsexuell känner jag mig förolämpad av att bli likställd med blottare, våldtäktspersoner och annat hemskt. :(

    Jag har hållit föredrag för ett par åttondeklasser om transsexualism, det var nog många gånger bättre än det som stod i deras böcker.

    SvaraRadera
  2. Tack Lisa för din kommentar! Föredrag likt dina är nog mycket bättre än böcker, kudos att du pratar om det! Synd att böcker måste ha kvar så sjuka grejer, att litteraturen inte uppdateras och skrivs om!

    SvaraRadera
  3. herre gud! varför händer det inget? varför är det samma gamla ruttna budskap fortfarande i de där läroböckerna? jag trodde verkligen i min totala enfald att utvecklingen skulle gått framåt. *morr*

    SvaraRadera
  4. Jag tror det har mycket att göra med att de inte känner att det är "värt" att trycka och skriva om biologiböcker eftersom mycket annat inte förändrats... Och så tror de att det inte gör något att det finns sånt där skrivet längst bak i boken. Jag tycker att det är hemskt!

    SvaraRadera

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!