lördag 31 december 2011

Alkoholens tid

Ikväll är det nyårsafton och de flesta firar med alkohol i mängder. Jag gör inte det, och är glad över det. Personligen skulle jag väl inte kalla mig nykterist, men sedan jag var på en föreläsning om hjärnan är jag inte speciellt pepp på alkohol i stora mängder. Inte alls, faktiskt. Är glad att jag har en pojkvän som inte heller vill dricka, och en familj som tycker att vi kan frossa i god mat istället. Är överlag väldigt välsignad med en umgängeskrets där alkohol inte är viktigt, och jag älskar det.

För jag möter annars ganska ofta reaktioner om att man är "tråkig" för att man inte vill dricka. Att en hemmakväll utan alkohol är trist, och kanske till och med att man är konstig som väljer cola eller mineralvatten till maten vid fin middag istället för vin.

Ibland brukar min mamma också klaga på det, hur alla tycker att hon är tråkig som inte vill fira varje helg och högtid med alkohol, och hon blir även irriterad på hur mycket skit hon som rökare får, men att alkohol, som ofta är en bov i så mycket ses som helt normalt och accepterat. Att det typ är dödsstraff på att ta en cigarett även ute bland ingenstans, men att vara full och odräglig är helt ok. (nu drar jag kanske saker lite till sin spets, men det är lite så).

Jag blir bara ledsen av att man ska behöva bli kallad "tråkig" och rent ut sagt "barnslig" av vissa personer bara för att man inte vill konsumera alkohol. Jag personligen är glad över att min uppväxt varit utan tonårsfylla, alkohol på helgerna för föräldrar och liknande. Jag kände väldigt mycket att man var tvungen att egentligen se festen vid helgen som det enda rätta här där jag vuxit upp - och jag tror nog att jag också hade fastnat i det tänket om jag hade bott kvar här. Nu har jag dock kommit ifrån detta och sett hur mycket annat i livet passar mig, och jag är glad över det. Jag har varit ute några gånger, druckit lite då och då, och det räcker för mig.

Det bästa jag gjort med mitt liv tror jag är att ha så mycket HP-event och liknande där alkohol inte är tillåtet. Många föräldrar har hört av sig med glädje att deras ungdomar faktiskt kan åka på något där alkohol inte är höjdpunkten och jag blir så glad varje gång någon säger det. Det känns ju som att man gör något bra i alla fall.

Jag tycker bara det är tråkigt att folk ska kalla en tråkig för att man inte vill supa. Speciellt folk som inte ens umgås med en. Vad vet de om hur jag är, och varför skulle de benämna mitt umgänge och vad vi gör som tråkigt? Jag skulle aldrig byta de tv-spelskvällar, film-maraton och liknande med min pojkvän och mina vänner mot någonting. Det är helt underbart.

Ska nog börja kalla alla som bara vill konsumera alkohol som tråkiga, som en väldigt tråkig hämnd. Hehe.

1 kommentar:

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!