torsdag 14 april 2011

These are dark times

Igår så köpte jag Deathly Hallows pt 1 på dvd och hade egentligen inte tänkt se den så fort, men det är ju svårt att hålla sig så vi ställde till med filmkväll här hemma och såg filmen. Jag tycker fortfarande att den är bra, förvånansvärd bra för att vara transportsträcka och jag tycker om att de ändå följer boken så pass bra. Det finns visserligen små grejer jag stör mig på och som jag tycker att de hade kunnat göra bättre, men det är helt okej ändå. Jag förstår inte riktigt hur de tänkte när de gjorde dansscenen mellan Harry och Hermione, eftersom den bara känns fel på så många sätt. Om de vill bygga upp till svartsjukedrama ännu mer blir det skumt för Ron är inte där - då vill man bara lura biopubliken och det behövs inte. Dels är det så Out of character för Harry att välja, som uppmuntring, att DANSA. Det känns lite som det första på Harrys personlighetslista, att han INTE dansar. Känns lite samma sak med Hermione, hon kanske dansar och har kul på julbalen, men hon känns inte som den personen som skulle shakea loss hemma. Nej tack. Bort. Den scenen är så dålig och pinsam att jag vill gömma mig. Jag skäms liksom nästan, och det är drygt.

Annat jag inte gillar är när Ron ska förstöra medaljongen och Harry och Hermione är nakna. Mitt pryda HP-hjärta stör mig något så enormt på det att jag dör. Det känns liksom lite för mycket, i alla fall för min smak. Jag hade gärna sluppit that mental image, liksom. Tycker inte heller om Ginny/Harry-kyssen. Mycket för scenen, mycket för att jag ogillar Bonnie och Ginny för den delen. Tur att George räddar upp hela den delen.

Något annat som hade kunnat visats bättre är förberedelserna inför att Harry, Ron och Hermione tar sig in på Ministeriet. Det känns som de helt random börjar, bara. Skumt. Dock är Ministerie-delen av filmen episkt bra enligt mig pga tilläggsrepliken "One mustn't tell lies" som Harry säger till Umbridge. Då vill man ställa sig upp och applådera.

Men filmen är fin tycker jag. Harry Potter alltså. Mitt hjärta. Nu längtar jag återigen jättemycket till del 2! Och då är vi i Floooorida.

2 kommentarer:

  1. Alltså, gällande Horrokruxscenen, om inte jag är helt ute och cyklar så tror jag faktiskt att Harry och Hermione SKA vara nakna i den, enligt boken, så det är ju canon iaf... Inget fel på det väl? :)

    Kan hålla med om att dansscenen är helt out of character för båda två dock, men den är ändå lite gullig ^^

    Som du säger så slängs de i princip rätt in i ministeriet utan att man fattar så himla mkt, och det är ju synd för de som av nån anledning inte läst böckerna! Annars var det för mig den bästa av filmerna :)

    //Eskil

    SvaraRadera
  2. Jag kommer bara ihåg "twsisted bodies" från boken typ men det kan mycket väl vara så, men jag gillar det ändå inte på film :p

    Neej danscenen är inte gullig alls x.x haha jag vill bara skratta sådär awkward.

    Jaa jag tycker också nog att det är den bästa filmen helt klart! Den blir extra bra i och med att HBP söööög.

    SvaraRadera

TACK för att du läser min blogg! Lämna gärna kommentarer för då blir jag jätteglad! Blir dock inte glad om du skriver hatiska och främlingsfientliga åsikter. Så försök undvika det, tack!